fa ثبت نام ارز دانشجویی آغاز شد فرآیند ثبت‌نام دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای دریافت ارز دانشجویی از امروز (شنبه) از طریق سامانه سجاد آغاز شد. 11/10/2018 3:03:01 PM 11/10/2018 3:02:56 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
پرداخت طبق بخشنامه بانک مرکزی

ثبت نام ارز دانشجویی آغاز شد

فرآیند ثبت‌نام دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای دریافت ارز دانشجویی از امروز (شنبه) از طریق سامانه سجاد آغاز شد.
شنبه 19 آبان 1397 ساعت 15:03
ثبت نام ارز دانشجویی آغاز شد
به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فرآیند ثبت نام دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای دریافت ارز دانشجویی از امروز شنبه در سامانه سجاد آغاز شد.
سامانه سجاد در زمره سامانه جامع امور دانشجویان به حساب می‌آید.
دانشجویان ایرانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده و به دنبال دریافت ارز هستند، از امروز ۱۹ آبان ماه با مراجعه به سامانه اینترنتی سجاد به نشانی Portal.saorg.ir برای بارگذاری مدارک اقدام کنند.
سازمان امور دانشجویان تنها موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان است و روند و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی صورت می گیرد.
ارز دانشجویی صرفاً در بازه زمانی یک مهر ۹۷ تا ۲۹ اسفند ۹۷ یعنی از مهر تا اسفند ۱۳۹۷ تعلق می گیرد.
طبق بخشنامه بانک مرکزی، مبنای نرخ ارز درخصوص حواله های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.
باتوجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی (نشا) به سامانه جامع دانشجویی سجاد، تمام دانشجویان متقاضی در مرحله اول در سامانه جدید (سامانه سجاد) ثبت نام کرده و در مرحله بعدی درخواست ارز دانشجویی کنند.
طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و برای مقطع کارشناسی فقط دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از ۳۱ اردیبهشت ۹۷ بوده، می توانند درخواست کنند.
سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تأیید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، مراحل و ضوابط پرداخت ارز (نوع، میزان و نرخ) براساس دستورالعمل بانک مرکزی و بر عهده بانک های عامل (تجارت و سامان) است .
با توجه به اینکه تمام فرآیندها و خدمات به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه انجام می شود، نیازی به مراجعه حضوری نیست.
سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سوم شهریور ماه اعلام کرد تمامی دانشجویان واجد شرایط متقاضی ارز دانشجویی چنانچه تاکنون موفق به تکمیل فرم های درخواست ارز برای بازه زمانی اول فروردین تا 31 شهریور ماه در سامانه مشارکت دانشجو (نشا) نشده اند، صرفا از تاریخ 4 تا 9 شهریور ماه می توانند فرم های لازم به همراه مدارک مورد نیاز را تکمیل و در سامانه نشا بارگذاری کنند.
۱۳ شهریور ماه منصور غلامی وزیر علوم در این خصوص گفت: با بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز دانشجویی در 6 ماهه اول سال جاری به توافق رسیده‌ایم که بر این اساس دانشجویانی که قانوناً به آنها ارز دانشجویی تعلق می‌گیرد توسط سازمان امور دانشجویان اطلاع‌رسانی لازم اتخاذ شده ارز خود را دریافت کنند.
وی افزود: برخی دانشجویانی که در سامانه اختصاصی این موضوع ثبت‌نام کرده‌اند ارز خود را دریافت و برخی دیگر هم در حال دریافت هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز به وجود آمده برای تخصیص ارز دانشجویی در شش ماهه دوم سال از بانک مرکزی تقاضا کرده‌ایم که همانند شش ماهه اول سال جاری ما را حمایت کنند.
غلامی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز از سوی بانک مرکزی در مورد نرخ رسمی ارز که قرار است به دانشجویان تخصیص پیدا کند پاسخی داده نشده و اصرار ما این است که ارز دانشجویی را میان مجموعه‌های ضروری کشور در نظر گرفته و امیدواریم این کار انجام شود.
اما ۲۳ مهر ماه غلامی درباره ارز دانشجویی و تخصیص آن به دانشگاه‌ها گفته بود ارز دانشجویانی که برای فرصت‌های مطالعاتی دوره دکتری اعزام می‌شوند حل شده و به تدریج به آن‌ها داده می‌شود چون ظرفیت خاصی هرساله به این بخش داده می‌شود ۵۰ درصد آن با توجه به گذشت ۶ ماه از سال گذشته به خارج از کشور اعزام شدند و قرار است پشتیبانی از ظرفیت باقیمانده هم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در این بخش نیاز به حمایت ویژه دولت داریم زیرا ارز مورد نیازمان را در بودجه با نرخ پیش‌بینی شده داشتیم اما وقتی قرار است با نرخ بیشتری از این ارز استفاده کنیم این مابه‌التفاوت باید تأمین شود اما رئیس سازمان برنامه و بودجه قول تأمین این موضوع را به وزارت علوم و آموزش عالی داده و امیدواریم همچنان از حمایت‌های آنها بهره‌مند شویم.
 این در حالی است که مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی این وزارتخانه گفته بود با توجه به شرایط کنونی اگر دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند قصد بازگشت به کشور را دارند با کمال میل آنان را پذیرش می‌کنیم و از طرف دیگر به دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در ایران ارز دولتی داده می‌شود.
به نظر می‌رسد مشکلات ارز دانشجویی با اجرای وعده‌های مسئولان در حال حل شدن است.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی