fa کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی داریم مدیر کل دفتر آموزش های‌ کاردانش وزارت  آموزش و پرورش معتقد است کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی به عدم رشد این مقوله در کشور انجامیده است. 12/1/2018 4:36:35 PM 12/1/2018 4:36:21 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی
مدیر کل دفتر آموزش های کاردانش؛

کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی داریم

مدیر کل دفتر آموزش های‌ کاردانش وزارت  آموزش و پرورش معتقد است کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی به عدم رشد این مقوله در کشور انجامیده است.
شنبه 10 آذر 1397 ساعت 16:36
کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی داریم
به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آذرکیش، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های کارآفرینی روی آنتن رفت، گفت: تا زمانی که نتوانیم به درستی دانش و آگاهی لازم را برای کارآفرینی منتقل کنیم نتیجه آن می‌شود که در تعریف کارآفرینی عمدتا بسیاری افراد آن را برابر با ایجاد یک کسب و کار می دانند. زیرا بیکاری موضوع روز است و تمرکز به سمت و سوی ایجاد یک شغل است.
وی اضافه کرد: ارزش آفرینی و نوآوری در کارآفرینی بسیار مهم است. فرهنگ کار و کارآفرینی را باید توسعه دهیم . اسناد تکلیفی و تحولی بسیاری در این زمینه داریم و مطمئنا توسعه کار و کارآفرینی وظیفه یک دستگاه نیست و به تعامل و همراهی بین سازمانی نیاز دارد.
مدیر کل دفتر آموزش‌های‌ کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی از جمله عوامل عدم رشد مقوله کارآفرینی در کشور است، بیان کرد: قوانین تکلیفی وجود دارد ولی به قوانین حمایتی نیاز داریم که هم بخش دانش آموزی را دربرمی گیرد و هم سایر سنین و دوره‌ها.
آذرکیش با اشاره به کمبود یک نهاد سیاست گذار بالاسری در حوزه کارآفرینی در کشور اظهار کرد: باید نهادی باشد که حوزه کارآفرینی را سامان دهد و تنظیم کند. دستگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت عمل کنند. نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای سال گذشته در مجلس تصویب شد و اکنون آیین نامه آن در دولت در دست تدوین است.
وی افزود: اکنون کارآفرینی در آموزش و پرورش نیز به عنوان یک رویکرد مدنظر است و کمک می کند بتوانیم در آینده خروجی های بهتری داشته باشیم. عوامل مختلفی در این امر دخیل است. بسیاری دانش آموزان ما خلاقیت دارند ولی محدودیت‌هایی برای شکوفایی آن وجود دارد که حاکم شدن غول کنکور بر برنامه درسی از جمله آنهاست.
مدیر کل دفتر آموزش‌های‌ کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرصت کارآفرینانه، محیط کارآفرینانه و فرد کارآفرین از ویژگی‌های هنرستان‌های ماست، گفت: اولین دستگاهی که مجموعه کارآفرینی  را وارد نظام آموزشی کرده وزارت آموزش و پرورش است. اما آیا این آموزش ها کافی است؟ اگر همه دستگاه ها و نهادها وارد شوند می توانیم توجه ویژه ای را به این امر معطوف کنیم.
آذرکیش افزود: سندتحول بنیادین به دغدغه‌های پیش رو پاسخ داده است و اجرای آن استلزاماتی نیاز دارد. در آموزش و پرورش رویکرد کارآفرینی وجود دارد. نیاز به هماهنگی بین دستگاهی داریم تا دانش‌آموزان از پیش دبستانی تا دبیرستان در یک فرایند آموزشی مشخص قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر آموزش‌های‌ کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه محیط پایه و اصلی یادگیری است اما یادگیری به مدرسه منحصر نمی شود، اظهار کرد: خانواده و جامعه نیز در یادگیری موثرند. با نبود یک فهم و درک مشترک از کارآفرینی مواجهیم.
وی افزود: کشورهای موفق در دنیا دانش‌آموزان خود را در طول تحصیل در فرایندهای کارآفرینی قرار می دهند ولی در نهایت 5 درصد افراد در جهان به عنوان کارآفرینان موفق شناخته می شوند و 15 درصد وارد کسب و کاری که خودشان ایجاد کرده اند می شود.
آذرکیش با تاکید بر لزوم وجود یک نهاد بالاسری سیاست گذار در امر کارآفرینی و حذف سایر موانع توسعه کارآفرینی گفت: چالش های دیگری چون تبلیغات صداو سیما درباره کنکور نیز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی