fa آمادگی مشروط انجمن پزشکان عمومی برای اجرای سراسری نسخه‌نویسی الکترونیک رئیس انجمن پزشکان عمومی جمعیت پزشکان عمومی را ۸۰ هزار نفر خواند که تنها ۳۵ هزار نفرشان مشغول فعالیت هستند و گفت: پزشکان عمومی نیازمند محبت بیشتری از سوی بیمه‌ها هستند و آمادگی داریم در صورتی که ملاحظاتی را رعایت کنند، نسخه نویسی الکترونیک را در سطح اول در کل کشور اجرا کنیم. 12/4/2018 3:04:05 PM 12/4/2018 3:03:38 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

آمادگی مشروط انجمن پزشکان عمومی برای اجرای سراسری نسخه‌نویسی الکترونیک

رئیس انجمن پزشکان عمومی جمعیت پزشکان عمومی را ۸۰ هزار نفر خواند که تنها ۳۵ هزار نفرشان مشغول فعالیت هستند و گفت: پزشکان عمومی نیازمند محبت بیشتری از سوی بیمه‌ها هستند و آمادگی داریم در صورتی که ملاحظاتی را رعایت کنند، نسخه نویسی الکترونیک را در سطح اول در کل کشور اجرا کنیم.
دوشنبه 12 آذر 1397 ساعت 15:03
آمادگی مشروط انجمن پزشکان عمومی برای اجرای سراسری نسخه‌نویسی الکترونیک
به گزارش ایسنا، دکتر عباس کامیابی در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک انجمن پزشکان عمومی ایران با سازمان بیمه سلامت ایران گفت: انجمن پزشکان عمومی به نوعی تنها مرجع عمومی است. ۸۰ هزار پزشک عمومی داریم که این آمار مورد نقد است. برخی می‌گویند ۵۰ تا ۶۰ هزار پزشک عمومی داریم ولی من می‌گویم ۸۰ هزار پزشک عمومی داریم. سالانه بین ۵ تا ۶ هزار پزشک عمومی فارغ‌التحصیل می‌شوند و ۳۵ هزار پزشک مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: ما از طرفی جمعیت پزشک عمومی را داریم و از طرفی هم با سیاست‌های کلان نظام سلامت،  برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه‌های سالیانه و سایر سیاست‌های فوریتی که در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی می‌شود، روبرو هستیم. ازمقام عالی وزارت بهداشت شنیدم که بحث نظام ارجاع را به صورت جدی بیان کردند و گفتند که هر کسی اهل این کار نیست خودش کنار برود. بخشی از این برخورد مربوط به خردمندی است و بخش دیگر آن این است که مسئولین به این نتیجه رسیدند که باید از طب عمومی استفاده کنند. دلیل آن هر چه باشد، فرصتی است که مردم بتوانند از پزشکان عمومی بهره‌مند شوند.  طبیعی است آنجایی که منابع طب عمومی با منابع پزشکی عمومی گره خورده، باید پزشک عمومی احیا شود. بی‌مهری‌های زیادی به طب عمومی شده است که این موجب بی‌مهری مردم و عدم بهره‌مندی آنها از پزشک خانواده و حکمت طبابت می‌شود. اگر پزشک خانواده را فعال و احیاء کنیم، به مردم خدمت کرده‌ایم.
کامیابی با بیان این که طرح تحول سلامت علی رغم تمام محسناتی که داشت از مدیریت منابع خوبی بهره مند نبود، گفت: این طرح هزینه‌ اثربخشی نداشت. جایی که ذینفعان در تصمیم‌گیری دخیل نیستند قطعا مشکل به وجود می‌آید و برای اجرای این طرح از ذینفعان استفاده نکردند. از مهندس موهبتی تشکر می‌کنم که ذی نفعان را در نظر گرفتند؛ چرا که به طب عمومی اعتقاد دارند. در مذاکرات اولیه با ایشان بحث زمان‌بندی، قانون و عنوان شدن انجمن پزرشکان عمومی به عنوان مرجع، مطرح شد.
وی ادامه داد: آن‌چیزی که اهمیت دارد این است که فرضا اگر طب عمومی را فعال می‌کنیم یا نظام ارجاع را احیا می‌کنیم باید توجه کنیم تا چه حد سهم پزشکان عمومی و حدود صلاحیت آنها رعایت شده است.
وی درباره نقش پزشکان عمومی در اجرای نسخه الکترونیک گفت: برای اجرای نسخه الکترونیک باید پزشک عمومی احساس کند که اگر در این موضوع ورود کند شخصیت و اعتبار به دست می‌آورد.  در لایحه بودجه و در حدود صلاحیت‌ها هر از چندگاهی شورای عالی بیمه و سایر مراجع برای پزشکان عمومی یا پزشکان خانواده در تجویز دارو محدودیت را ایجاد می‌کنند. ما باید بگونه‌ای رفتار کنیم که پزشک با عنوان طب عمومی مشکل نداشته باشد.  در بسیاری از کشورها مانند استرالیا شان یک پزشک عمومی تحت عنوان پزشک خانواده از یک متخصص به لحاظ اعتبار اجتماعی بالاتر است.
وی ادامه داد:  اگر طب عمومی را تقویت می‌کنیم باید پرداختی‌های آن را نیز درست کنیم. یکی از معضلات پزشکان خانواده شهری، پرداختی آنها است که شش ماه  در استان فارس و مازندران عقب افتاده است و موجب ایجاد مشکلاتی شده است. ما بارها اعلام کردیم که برای این موضوع همکاری می‌کنیم و در این ارتباط موافق تشنج نیستیم و خواستار بحث کارشناسی هستیم.
رئیس انجمن پزشکان عمومی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر ما از ذینفعان استفاده کنیم که این جلسه نماد حضور ذینفعان است و در حدود صلاحیت پزشکان عمومی تجدید نظر کنیم و اگر لازم بود موارد قانونی در این زمینه اصلاح شوند و ارتقای شغلی در طب عمومی انجام دهیم، قطعا قهرکردگان نظام سلامت به این نظام بازخواهند گشت.
وی افزود: پزشک خانواده‌ای که در مسیر شغلی‌اش ارتقای تحصیلی پیدا کند و برای خود آینده شغلی ببیند، قطعا جذب این سیستم می‌شود. ما نیازمند محبت بیشتری از سوی سازمان بیمه‌ها هستیم و آمادگی داریم در صورتی که ملاحظاتی را رعایت کنند، نسخه الکترونیک را در سطح اول در کل کشور اجرا کنیم.
طب عمومی به جایگاه واقعی خود برسد
در ادامه نیز دکتر خاتمی - عضو شورای راهبردی طب عمومی گفت: امروز روز مبارکی است از این جهت که پزشکان عمومی و بستر حضورشان و خدمات آنها را بازتعریف می‌کنیم. هر چه گذشته چالش‌هایی را بر سر پزشکان عمومی قرار داد اما بیمه سلامت می‌تواند این روابط را به درستی تنظیم کند. باید به سمتی برویم که تمام هزینه‌های نظام سلامت از مجرای بیمه‌ای انجام شود. باید پزشکان عمومی را به منزله ستون فقرات نظام سلامت بدانیم. وجود اختلاف درآمد بین متخصص و پزشک عمومی، نامعادله‌ای است که در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود. باید بتوانیم معادلات موجود در بازار ارائه سلامت را به سمت تغییرحرکت دهیم.
وی افزود:‌ باید رغبت برای مراجعه به پزشک عمومی را افزایش دهیم و راهکارهای عملی ایجاد کنیم. بخش تعرفه‌ها و پرداخت‌ها نیز مهم است و باید بازبینی شود.  با این اهرم‌ها می‌توان وضعیت را بهتر کرد. پزشکان عمومی به لحاظ توانایی که دارند می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها ورود پیدا کنند. این موضوع نیازمند الگو سازی توسط بیمه سلامت است.  متاسفانه فیلد تجویز پزشک عمومی را روز به روز محدود می‌کنند که این نه به نفع نظام سلامت است و نه بیمه.
خاتمی ادامه داد: باید پزشک عمومی را رکن بدانیم و بسیاری از مراجعات را ساماندهی کنیم؛  چرا که از این طریق منابع حفظ می‌شود.  ۷۰- ۸۰ درصد مراجعات با روش‌های ارزان‌تر ساماندهی می‌شود؛ آنچه که در حال حاضر در کشور رایج شده آن چیزی نیست که ما را به منزل مقصود برساند. باید بیشتر بتوانیم به طب عمومی تکیه کنیم.
وی با بیان این که در شورای راهبردی طب به دنبال رساندن طب عمومی به جایگاه واقعی آن هستیم، گفت: همه ما باید سرمایه‌گذاری کنیم تا طب عمومی ارتقاء پیدا کند و باید در جهت گسترش پزشک عمومی و نهادینه شدن آن به عنوان یک رکن در نظام سلامت تلاش کنیم. در حال حاضر با وضعیتی که داریم بحث طب عمومی کم رنگ خواهد شد؛  با وجود این که شاخص‌های بهداشتی که به نسبت هزینه‌ها و رعایت PHC شاخص‌های خوبی هستند و بی‌تردید این موضوع به مدد پزشکی عمومی است.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی