fa حذف حداقل دستمزد، باعث سوءاستفاده از بازار بیکاری خواهد شد دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، بهترین مدیر کارگران هستند. آنها با این دستمزد حداقل حدودا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومانی –تازه اگر هم دریافت کنند-، باید تمام مایحتاج روزانه‌شان را فراهم آورند. بیایند این دستمزد را به وزرا و مدیران بدهند. ببینند آیا آنها قادر به مدیریت هزینه‌های زندگی‌شان خواهند بود؟ 12/15/2018 4:47:17 PM 12/15/2018 4:46:51 PM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

حذف حداقل دستمزد، باعث سوءاستفاده از بازار بیکاری خواهد شد

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، بهترین مدیر کارگران هستند. آنها با این دستمزد حداقل حدودا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومانی –تازه اگر هم دریافت کنند-، باید تمام مایحتاج روزانه‌شان را فراهم آورند. بیایند این دستمزد را به وزرا و مدیران بدهند. ببینند آیا آنها قادر به مدیریت هزینه‌های زندگی‌شان خواهند بود؟
شنبه 24 آذر 1397 ساعت 16:47
حذف حداقل دستمزد، باعث سوءاستفاده از بازار بیکاری خواهد شد
به گزارش خبرنگار ایلنا، عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین) با بیان این مطلب که سطح تورم در همه‌جای کشور یکی است و هیچ فرقی نمی‌کند که در تهران باشد یا قزوین یا هرجای دیگری، کارگران در سراسر کشور تحت فشار هستند، با رد قطعی موضوعاتی مانند مزد منطقه‌ای یا توافقی گفت: این تعاریف جدید در مزد از  دید ما کارگران مردود  است و ما به‌هیچ عنوان زیر بار آن نمی‌رویم.
وی افزود: برخی نمایندگان به دنبال حذف سقف مزد هستند. این یک طرح بسیار بد و افتضاح است باتوجه به اینکه همین حداقل مزد تعیین شده را هم خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند، گذر از حداقل مزد؛ موجب سوءاستفاده از بازار بیکاری خواهد شد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین تصریح کرد: اکنون صنعت ما دچار هرج و مرج شده است. یک مدیر نمی‌تواند برای یک ماه آینده‌اش به‌درستی برنامه‌ریزی کند. تورم موجب افزایش حداقل ۳ الی ۴ برابری قیمت تمام شده کالاها شده، اما باید پرسید مزد کارگر در این میان، چیست؟ بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی ما مزد کارگر را پرداخت نمی‌کنند. در همین استان قزوین، نیمی از شرکت‌ها دستمزدها را پرداخت نمی‌کنند. کارگران این استان بین ۲ الی ۳۰ ماه دستمزد معوق دارند. این امر متاسفانه در حال تبدیل شدن به عرف است. معتقدم مشکل نه از حداقل دستمزد، بلکه از نبود سیستم نظارت و ساختار کنونی روابط کار در کشور ما است.
وی در اشاره به موضوع یارانه‌های استانی، گفت: این بحث را دولت جدیدا مطرح کرده که یارانه‌ها استانی شوند یعنی اینکه دستگاه‌های استانداری‌ها براساس تشخیص خودشان اقدام به قطع یارانه افراد کنند. من در دیداری که اخیرا با نماینده مجلس شهرمان داشتم این نکته را مطرح کردم که انجام این برنامه از سوی دولت موجب اعتراض و به هم ریختن استان‌ها می‌شود
کریمی ادامه داد: این برنامه یک درگیری و مشغله جدید برای استانداران ایجاد خواهد کرد. آنها از این به بعد ناگزیر از پاسخگویی به گروه‌ها و افراد مختلف بابت سیستم تنظیم یارانه‌ها هستند و فرصت اندکی برای رسیدگی به کارهای اجرایی‌شان خواهند داشت. این مساله موجب شکل‌گیری اعتراض و درگیری در اکثر استان‌ها خواهد شد.
وی اشاره کرد: اکنون یارانه‌بگیران با یک سیستم مواجه هستند اما زمانی که پرداخت یارانه به استانداری‌ها و دیگر دستگاه‌های ذیربط در هر استان سپرده شود، هرگاه مشکلی در وایز یارانه‌ها به وجود آید معترضان بی‌شماری به این نهادها مراجعه کرده یا در مقابل آنها اعتراض خواهند کرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین عنوان داشت: ریاست سازمان برنامه و بودجه برای اینکه این وظیفه خطیر را از دوش خودش بردارد، به دنبال اجرایی کردن برنامه تازه‌ای است. مرتبا هم گفته می‌شود یارانه‌ها را فقط به دهک‌های پایین جامعه باید داد. کدام دهک پایین؟ در شرایط کنونی ۷۰ درصد افراد جامعه ما مثل مستمری‌بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی شده‌اند. ما مواضع‌مان را در این موضوع و دیگر موضوعات، در نشستی که با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم، مطرح خواهیم کرد. اصل مشکل را فاصله طبقاتی و نبود سیستم نظارت روابط کار می‌دانم.
کریمی در پایان، تصریح کرد: حقیقتا در شرایط اقتصادی کنونی، بهترین مدیر کارگران هستند. آنها با این دستمزد حداقل حدودا یک‌میلیون و دویست‌هزار تومانی –تازه اگر هم دریافت کنند-، باید تمام مایحتاج روزانه‌شان را فراهم آورند. بیایند این دستمزد را به وزرا و مدیران بدهند. ببینند آیا آنها قادر به مدیریت هزینه‌های زندگی‌شان خواهند بود؟ باید در نهادی مثل مجلس، تعریف فاصله طبقاتی را ارائه دهند. به‌علاوه، این را هم باید لحاظ کرد که یک کارگر با همان حداقل حقوقش، اگر یک روز کار نکند، حقوقش کسر خواهد شد اما یک مدیر وقتی بازنشسته می‌شود تازه از ۱۰ جای مختلف دستمزد دریافت می‌کند درحالی‌که اصلا مشخص نیست کارگر حقوق کاری را که انجام داده، دریافت کند.
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی