fa نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار سوم تا ششم دیماه برگزار می شود معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار سوم تا ششم دیماه برگزار می شود. 12/16/2018 10:34:32 AM 12/16/2018 10:34:14 AM کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی /../IMG/NewsDef.png /../IMG/NewsDef.png کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار سوم تا ششم دیماه برگزار می شود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار سوم تا ششم دیماه برگزار می شود.
یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 10:34
نمایشگاه پژوهش و فناوری و فن بازار سوم تا ششم دیماه برگزار می شود
به گزارش خبرنگار بازارکار،‌ دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش گفت: تمام این برنامه‌ها در راستای اهداف وزیر علوم که در ابتدای حضورش به مجلس ارائه کرد و با هدف توسعه علمی و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به خصوص از نظر کیفی صورت می‌گیرد.
بودجه پارک ها 72 درصد رشد یافت
این مقام مسئول با بیان اینکه درباره موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه برای توجه به چالش‌های ملی و دستگاهی اتفاقات خوبی رخ داده است گفت:‌ هنوز لایحه بودجه سال ۹۸ نهایی نشده ولی در موضوع اینگونه است که بودجه پارک‌های علم و فناوری ۷۳ درصد، بودجه پژوهشگاه‌ها ۱۷ درصد و بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها ۱۴ درصد افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد:‌ نسبت بودجه پژوهشی به بودجه کل کشور و سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی بعد از بررسی در مجلس اعلام می‌شود، ولی بیش از ۰.۷ درصد است.
دکتر برومند گفت:‌ فکر می‌کنم امسال بودجه پژوهش و فناوری کشور ۱۴ هزار میلیارد تومان شود، امسال ۷۲ درصد بودجه پژوهشی تخصیص داده شده که دوستان وعده داده‌اند صددرصد آن محقق شود و من به وعده و صداقت دوستان اعتقاد دارم و امیدوارم امسال بتوانند این امر محقق کنند.
معاون وزیر علوم گفت: زمانی که بودجه دانشگاه‌ها به موقع تخصیص داده نشود، از بودجه پژوهشی برای موارد دیگر استفاده می‌شود، ولی ما برنامه‌ریزی خوبی در وزارت علوم انجام دادیم و دو طرح را پیش می‌بریم که سیستم مالی در دانشگاه به صورتی باشد که هزینه‌کرد به صورت شفاف مشخص شود.
وی گفت:‌ در سال ۹۷ بررسی‌های خودمان را انجام دادیم و روش‌های اجرایی و فرایندهایی را آماده می‌کنیم، تمام مراکز پژوهشی نیز مأموریت خود را با جزئیات مشخص کردند.
وی افزود: بودجه را باید با پروژه‌ها کنار هم قرار دهیم و با این برنامه‌ریزی در سال ۹۷ اثربخشی فعالیت‌ها را بیشتر خواهید دید.
دکتر برومند گفت: در حوزه‌های مختلف، پژوهشگاه‌های تخصصی فعال شدند و در دانشگاه‌ها عملا بودجه‌های پژوهشی به سمت نیازهای کشور می‌روند، از دانشگاه‌ها خواستیم هرکدام یک مشکل زیست‌محیطی را حل کنند و نامه‌هایی از دانشگاه‌ها داریم که بودجه‌ها را به سمتی می‌برند که چالش‌ها برطرف شود.
شرکت های دانش بنیان به 6 هزار 267 مورد رسید
وی در ادامه از افزایش میزان حمایت مالی از مراکز فناوری خبر داد و گفت:‌در سال ۹۳ این حمایت ۱۳ میلیارد تومان بوده که امسال به ۴۳ میلیارد تومان رسیده است، همچنین میزان فروش پارک‌ها به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده و تعداد شرکت‌های زایشی که در سال ۹۵ حدود ۱۱۰ شرکت بود، به ۱۶۷ شرکت رسیده است.
به گفته وی، تعداد واحدهای فناور از ۳ هزار واحد در سال ۹۱ به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد در سال ۹۵ رسید و در حال حاضر ۶ هزار و ۲۶۷ واحد فناور در کشور وجود دارد.
وی همچنین از ابلاغ آئین‌نامه نشریات تا یک ماه دیگر خبر داد.
دکتر برومند گفت:‌بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال ۹۵، ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۶ به ۲۶۰ میلیارد تومان رسید و امسال ۷۰ درصد رشد می‌کند.
وی گفت: همچنین یک گرنت فناوری را از سال ۹۸ شروع می‌کنیم که به سمت خروجی‌های پژوهشی و تبدیل آن به فناوری می‌رود.
قانون شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بازنگری می شود
وی گفت: همچنین بخشی از قانون شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در شورای عتف برای یافتن چالش‌ها و بازنگری از طریق بازپرس‌های شرکت‌ها بررسی شده است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سهم پژوهش از بودجه دستگاه‌های دولتی گفت: از این سهم ۸۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ تخصیص داده شده که بخشی از آن مربوط به دستگاه‌های وزارت نفت و بخشی دیگر مربوط به وزارت بهداشت و بقیه پروژه‌هاست که اصلا از این سهم راضی نیستیم و باید پیگیری بیشتری در این زمینه داشته باشیم،‌امیدوارم برای سال ۹۸ روش‌های دیگری برای پژوهش دستگاه‌های اجرایی داشته باشیم. 
 



fa کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  دانشگاه آزاد اسلامی   پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی