چگونگی مدیریت فروشگاههای اینترنتی
در دنیایی مجازی ثروتآفرینی کنید
دنیای مجازی هر روز گستردهتر میشود و بیشتر مردم ترجیح میدهند کارهای روزمره خود را از طریق اینترنت انجام دهند تا اینکه بخواهند لباسی آراسته بر تن کنند و بر سفرهای شهری بیفزایند. در همین راستا این روزها شاهد افزایش فروشگاههای اینترنتی هستیم اما چیزی که خیلی عجیب به نظر میرسد دلیل افزایش آن است.
دوشنبه 20 فروردین 1397 ساعت 15:18
در دنیای پرتلاطم امروزی بیشتر مردم به جای اینکه در پاساژها قدم بزنند و چند محصول محدود را ببینند در منزل زیر باد خنک کولر مینشینند و در اینترنت مشغول جستوجو در حجم انبوه محصولات و خدمات میشوند.
فرقی هم نمیکند که چه چیزی نیاز دارند؛ همه چیز در فضای مجازی معرفی و معامله میشود. اما با اینکه استفاده کاربران از این فضا آسان است، فعالیت در حوزه مجازی برای مدیران با مشکلات متعددی روبهرو است. اگر شما نیز به بخش فعالیتهای خریدوفروش اینترنتی وارد شدهاید باید به چند نکته کلیدی توجه ویژه داشته باشید تا شمار مشتریانی که از سایت شما بازدید میکنند روبه رشد باشد.
متمایز باشید
ابتدا باید کار و چارت سازمانی خود را در حوزهای که قصد دارید فعالیت داشته باشید تعریف کنید و براساس آن نیروهای کارآمد خود را استخدام کنید. برای اینکه در کار خود موفق باشید باید بدانید که راهی سخت در پیش دارید. به این دلیل که رقبای شما بسیار زیاد هستند و باید برای اینکه با آنها تفاوت اساسی داشته باشید تفاوتی محسوس ایجاد کنید. این تمایز میتواند در نوع کالایی باشد که شما عرضه میکنید یا نوع خدماتی که به مشتریان ارائه میدهید. اما هر چه باشد اگر این تمایز وجود نداشته باشد نمیتوانید کار خود را آنگونه که باید و شاید پیش ببرید و در کوتاه مدت زمین خواهید خورد. دلیل زمین خوردن شما نیز روشن خواهد بود: نداشتن ایده. باید برای کار خود ایدههای نو تعریف کنید تا بتوانید در دنیای پر رقیب فضای مجازی پول در بیاورید.
افرادی که در این زمینه شروع به کار میکنند باید بدانند که قدم اول در این کار طراحی و پشتیبانی سایت است. برای اینکه در کار خود مشهور شوید سایتتان رابهگونهای خاص طراحی کنید تا دسترسی به همه بخشها ساده باشد تا کاربر به آسانی بتواند آن چیزی را که میخواهد در کوتاه مدت به دست بیاورد. سایت شما باید دارای یک پشتیبان حرفهای باشد تا در صورت مراجعه فراوان با مشکل مواجه نشود و سرور آن باعث رنجش مشتری شود. کوچکترین مشکل در بخش نرمافزاری سایت شما دلیلی است تا مشتری سایت دیگری را برای انتخاب برگزیند.
انبارداری مهمترین شرط موفقیت
برخی افراد به جای اینکه با تامینکنندگان کالا قرارداد ببندند و کالاهای آنها را عرضه کنند، خود انباری مستقل دارند و کالاها را از تامینکنندگان خریداری میکنند و بعد به مشتریان خود تحویل میدهند. این کار در بین برخی سایتهای اینترنتی اکنون به یک رسم تبدیل شده و با وجود فعال بودن در فضای مجازی خدمات حضوری و همچنین ارسال محصول داده میشود تا مشتری خیال آسودهتری نسبت به خرید داشته باشد. شما نیز یک انبار در وسط شهر تهیه کنید تا دسترسی به آن آسوده باشد. اگر نزدیک به یک ایستگاه مترو باشد خیلی کار شما را راحت میکند و مشتریان میتوانند مسیر کوتاهتری را برای رسیدن به محل انبار شما طی کنند. نامی که روی آن فضا میگذارید انبار است اما نباید مانند انبار به هم ریخته باشد، بلکه باید دارای قفسههای منظم و همچنین ورود و خروجهای کنترل شده باشد. در این بخش شما میتوانید انبارداری را بهعنوان یک موفقیت بزرگ تلقی کنید. نسبت به افرادی که به انبار شما مراجعه میکنند تا محصول موردنظرشان را تحویل بگیرند باید در ارائه خدمات دقت شود.
تبلیغات بیرون از فضای مجازی
همیشه زمانی که صحبت از تبلیغات میشود تصویر چند تبلیغ تلویزیونی در ذهنمان نقش میبندد، در صورتی که اکنون فضای تبلیغات نیز بسیار گسترده شده و دیگر نیازی به تبلیغات تلویزیونی در سطح وسیع برای کارهای کوچکتر نیست. به این دلیل که تبلیغات در تلویزیون دارای مزایایی چون بهتر و بیشتر دیده شدن است اما نکته اصلی هزینههای تبلیغات است. درست است که تبلیغات در ردیف هزینهها نوشته نمیشود و نوعی سرمایهگذاری به حساب میآید اما باید توان پرداخت این هزینه موجود باشد. به همین علت چند سالی است که شاهد تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر هستیم. برای تبلیغات خود نیز برنامهای مدون داشته باشید. در این بخش هزینههای خود را مدیریت و سعی کنید در طولانیمدت در یک خیابان تبلیغات خود را بهصورت مداوم انجام دهید. تبلیغات شما علاوه بر فضای مجازی باید به بیرون از فضای مجازی نیز منتقل شود و حتی تبلیغات در بیرون فضای مجازی بهمراتب باید گستردهتر باشد.
نکات کلیدی
برای اینکه بتوانید به مشتریان بیشتری پاسخ دهید چند خط تلفن در نظر بگیرید و چند کارشناس فروش برای گفتوگو با مشتریان بگذارید تا به پرسشهای احتمالی آنها پاسخ دهند. کارشناسان باید خود دارای اطلاعات تخصصی باشند تا بتوانند در صورت لزوم به مشتریان توضیحات خاص ارائه دهند. درصورتیکه امکاناتتان به شما اجازه میدهد، دفتر کاری را برای رسیدگی به مراجعات احتمالی مشتریان و پاسخگویی به نیازهای آنها در نظر بگیرید تا اطمینان مشتریان خود را جلب کنید. همچنین میتوانید سایت خود را به چند بخش تقسیم کنید.
بهعنوان مثال بخش آفرها را در یک قسمت، بخش فروش محصولات ویژه را در یک قسمت و گزینههای دیگر را هم در یک قسمت قرار دهید تا مشتری بهراحتی بتواند با چند کلیک به کالای موردنظر خود دسترسی پیدا کند. تاکید میکنیم که مهمترین اصل در فروشگاههای مجازی جلب اعتماد مشتری است. به دلیل اینکه معاملات بهصورت اینترنتی انجام میشود ممکن است برخی اختلالات واریز نشدن مبلغ و کسر شدن از حساب مشتری را به دنبال داشته باشد اما شما میتوانید با پشتیبانی از مشتری این اعتماد را به کاربر بدهید که اگر هم مشکلی پیش آمد شما در کنار آنها خواهید بود.